Del 3: Forstå spillets gang

3.1 Forstå hvordan du bruger et creature eller en magi

Du bruger et creature eller en spell fra din hånd, ved at kigge på dens mana-pris, hvilket normalt er et nummer i en cirkel efterfulgt af en bestemt farve mana, enten hvid, blå, sort, rød eller grøn. For at spille kortet, skal du producerer nok mana til at dække kortets pris.


  • Kig på kortet, du ser et “1” efterfulgt af et hvidt manasymbol. For at spille dette kort, skal du have 1 mana (ikke defineret farve) samt en hvid mana for at kunne spille kortet
3.2 Et andet eksempel

Se om du kan finde ud af, hvor meget mana du total skal have, samt hvilket du specifikt skal bruge, for at spille følgende 2 kort.

  • Det første kort; Sylvan Bounty, koster 5 farveløse mana – hvilken som helst slags mana – sammen med en grøn mana som kan laves af en forest, totalt seks mana. Det andet kort; Angelic Shield, coster en hvid mana som kan laves af en Plains, samt en blå mana fra en Island
3.3 Forstå hvad *tapping* og *untapping* er

Tapping er den måde du bruger den mana et land kan lave, eller den måde du angriber med et creature på. Det bliver ofte vist med en lille symbol af en pil der peger mod højre, se Llanowar Elves. Når du tapper, drejer du dit kort sidelæns

  • Når du tapper et kort, kan du ikke bruge specifikke evner i en tur. Eksempelvis, hvis du tapper et kort, for at bruge en evne, vil det forblive tapped til din næste tur, så du kan ikke benytte den evne før kortet er untapped igen.
  • Når du angriber med et creature, tapper du dette. Creatured bruger sin energi på at angriber, og dette er symboliseret ve at tappe det, med mindre kortet direkte siger at det ikke skal tappes. ( Visse kort kan angribe uden at tappe)
  • Du kan ikke forsvarer med et creature der er tapped.
3.4 Forstå Styrke og Forsvar

Creatures har et nummer for styrke og et andet nummer for forsvar. Følgende creature Phyrexian Broodlings, har styrke 2 og forvar 2. Det er en 2/2’er.

  • Styrke er det antal point som et creature kan skade i kamp. Hvis det har en styrke på 5, kan det give 5 skade til det (eller de) creatures som blokerer det. Hvis det ikke bliver blokeret, går de 5 skade direkte til modstanderen, som får det antal point trukket fra sit liv
  • Forsvar er det antal point som som et creature kan klare, før det skal på gravpladsen. Et creature med 4 forsvar, kan tåle 3 skade uden at dø. Hvis det får 4 skade (eller mere), skal det til spillerens gravplads når kampen slutter.
3.5 Forstå hvordan du giver skade

Når en spille vælger at angribe en anden spiller, melder man angribere og forsvarerer. Angriberen vælge først hvilke kreaturer der skal angribe, hvorefter forsvareren kan vælge at forsvarer med det eller de kreaturer som vedkommende har, i samme omgang vælges der hvilke kreaturer der skal forsvares imod.

  • Eksmpenvis kan vi sige at Anathemancer angriber og Magus of the Moat forsvarer. Anathemancer har styrke 2 og forsvar 2, den er en såkaldt 2/2’er. Magus of the Moat har styrke 0 og forsvar 3, en såkaldt 0/3’er. Hvad sker der når de mødes i kamp?
  • Anathemancer giver 2 skade til Magus og Magus of the Moat giver 0 skade til Anathemancer.
  • De 2 skade som Anathmancer er ikke nok til at dræbe Magus’en, da den kan klarer 3 skade før den dør og skal puttes på gravpladsen. På den anden side, så giver Magus’en 0 skade til Anathemancer’en, og det er heller ikke nok til at dræbe den, da den har 2 forsvars point. Dermed overlever begge.
3.6 Forstå hvordan du aktiverer visse evner som kreaturer, enchantments og artifacts har

Ofte kommer kreaturer med evner, som spilleren kan aktiverer. At bruge disse evner minder meget om hvordan man spiller kortene fra hånden. I den forstand, at man skal betale en pris for at benytte dem. Eksempelvis:

  • Fauna Shaman har en evne som siger: ” Discard a creature card: Search your library for a creature card, reveal it, put it into your hand, then shuffle your library.” Men der er også et mana symbol før teksten, det er prisen som skal betales for at aktiverer denne evne.
  • For at aktiverer denne evne, skal der tappes en Forest (1 grøn mana). Derefter tapper man selve kortet, Fauna Shaman, dette gøres da der er et ‘tap’ symbol lige efter mana-symbolet. Til sidst skal man discarded et kreature kort fra hånden, hvorefter man må lede sit bibliotek igennem, vise et andet kreature kort, og tage det på hånden.

Link til næste afsnit: DEL 4: FORSTÅ DE FORSKELLIGE FASER I EN TUR