Del 5: Avancerede koncepter

5.1 Forstå hvad *flying* er

Kreaturer med flying kan ikke blokeres (forsvares imod) med mindre forsvaren også har flying. Men andre ord, hvis angiberen har flying, kan den kun blokeres af en forsvar med flying, eller med en kreatur, som specifikt har evnen til at blokerer mod et flying angreb, eksempelvis reach

  • Kreaturer med flying, kan godt blokerer med angriber uden.
5.2 Forstå hvad *first strike* er

First strike er en angrebs begreb. Når man udvælge angribere og forsvarere, udmåles skaden i forhold til deres styrke og forsvarspoint. Styrken fra den ene mod forsvaret fra den anden, og modsat.

  • Normalt uddeles skade på samme tid, hermed forstået, at hvis angriberens styrke er højere end forsvarerens forsvars point, så dør forsvareren, samtidigt med at hvis forsvarerens styrke er højere end angriberens forsvarspoint, så dør begge. (underforstået overlever de hvis deres forsvarspoint er højere end det antal point de angribes med)
  • Men, hvis den ene har first strike, så får den lov til at uddele skade først. Hvorfor dens skade udregnes først. Hvis forsvareren ikke overlever, får denne ikke mulighed for at uddele skade. Derfor vil den angribende ikke modtage noget skade i denne tur (med mindre forsvareren overlever)
  • Eksempelvis, hvis en Elite Inquisitor (2/2 med first strike) blokerer en Grizzly Bear (2/2 uden specielle evner), så giver Elite Inquisitor sin skade før bjørnen kan, hvormed bjørnen dør før den kan give skade den anden vej.
5.3 Forstå hvad *vigilance* er

Vigilance er evnen til at angribe uden at tappe. Hvis et kreatur har vigilance, kan det angribe uden at tappe, modsat normalt tappes når de angriber

  • Vigilance gør derfor at et kreatur kan angribe og blokerer på hinanden følgende ture, så længe det overlever, da det ikke tapper når det angriber.
5.4 Forstå hvad *haste* er

Haste er evnen til at tappe og dermed angribe den samme tur som kortet kommer i spil, modsat normalen hvor kreaturer har “summoning sickness”, som betyder at de skal vente en tur før de kan gøre noget. Dermed forstået at kreaturer med haste, ikke har summoning sickness.

5.5 Forstå hvad *trample* er

Trample er en evne hvor kreaturer kan give skade til spillere, selv hvis de bliver blokeret. Normalt, bruges al skade i samme “kamp”, men med trample vil overskydende (eller ekstra skade i forhold til forvarerens forsvarspoint) gå videre til spilleren.

  • Eksempelvis, hvis Kavu Mauler angriber og Bonethorn Valesk vælges til at blokerer. Mauleren er en 4/4 og Valesken er en 4/2. Begge kreaturer dør, men spilleren der forsvarer får 2 skade. Hvorfor? Fordi Valeskens forsvarspoint kun er 2, og Mauleren har trample. Det betyder at 2 skade går til Valesk og de sidste 2 går til spilleren.
5.6 Forstå hvad *deathtouch* er

Hvis er kreatur får skade fra en kreatur med deathtouch dør der, uagtet hvor meget skade der er tale om.

5.7 Forstå hvad *double strike* er

Double strike er som first strike, i den forstand, at kreaturet før lov til at slå først. Men i denne situation, får det lov til at slå igen, samtidigt med forsvareren. Anden runde af skade, er som en almindelig tur, hvor kreaturerne slår “samtidigt”.


Og så mangler vi bare at ønske dig held og lykke med dit første spil!