Del 2: Forstå de forskellige kort

2.1 Forstå hvad lande er, og hvor ‘mana’ kommer fra.

Lande er en af korttyperne og de er byggestenene til magierne (eng. spells). Der er fem basis lande, som hver har en bestemt farve. Lande producerer den magiske energi, eller ‘mana’, som du skal bruge til at kaste dine magier.

De fem basis lande er:

  • Hvide lande; Plains; som laver hvid mana
  • Blå lande; Island; som laver blå mana
  • Sorte lande; Swamp; som laver sort mana
  • Røde lande; Mountain; som laver rød mana
  • Grønne lande; Forest; som laver grøn mama

Der findes også forskellige andre lande (ekspempelvis dual- eller tri-lande), men som begynder har du først behov for at forstå hvad basis lande er. Altså de lande der producerer en slags mana, og at ikke basis lande producerer to eller flere farver af mana.

2.2 Forstå hvad *sorceries* er

Sorceries er en type magi, som du kun kan spille på din egen tur, og kun i en ‘main’-fase. Dermed kan du ikke spille et kort med typen sorcery som modsvar til en anden magi (mere om dette senere). Sorcery kort bliver typisk langt på gravpladsen når de er udløst.

2.3 Forstå hvad *instants* er

Instants er som sorceries, du kan bare spille en instant under en anden spillers tur. Det er derfor muligt at spille en instant som svar på en modspillers magi. Ligesom sorcery kort, går instant kort også oftest til gravpladsen når de er brugt.

2.4 Forstå hvad *enchantments* er

Enchantments kan kaldes ‘stabile begivenheder’. De kommer i to forskellige former: Enten skal de kobles på et creature, hvorefter de kun har effekt på dette kort, disse kaldes for *Aura*; eller de er på *the battlefield*, tæt på lande, uden at være koblet på et kort, men kan have effekt for dig (og/eller dine modstandere).

  • En enchantment er en permanent, hvilket betyder at de bliver på kamppladsen, med mindre de bliver *destroyed*. Permanenter går ikke direkte til gravpladsen når de er spillet.
2.5 Forstå hvad *artifacts* er

Artifacts er magiske ting, som ligesom enchantments er permanente. Artifacts er farveløse, hvilket betyder at de ikke kræver en bestemt farve mana. Der findes tre typer af basis artifacts:

  • Normale artifacts: disse artifacts minder om enchantments
  • Equipment artifacts (udstyr): Disse kan kobles på et creature, som får ekstra evner jævnfør kortet. Hvis det dyr, som equipmentet er på dør, så bliver equipmentet på kamppladsen; det følger ikke dyret i graven, heller ikke selvom det sad på det!
  • Artifact creatures: kort som er både artifact og creature på en gang. Deres type er ligesom creatures, dog med den generelle undtagelse, at de ikke kræver mana af en bestemt farve. Fordi de er farveløse, har de ofte beskyttelse mod bestemte farver.
2.6 Forstå hvad *creatures* er

Creatures (kreaturer eller dyr) er en af hovedbyggeklodserne i Magic. Creatures er permanente, hvorfor de bliver på kamppladsen indtil de bliver destroyed, eller fjernet fra spillet på anden måde. Den vigtigste egenskab for et creature er, at det kan angribe og forsvarer. De to numre nederst til højre (1/3 f.eks) viser dyrets angrebs og forsvarsstyrke, i den rækkefølge.

  • Creatures kommer ind på kamppladsen med ‘summoning sickness’. Det betyder at de ikke kan tappe eller blive brugt, den tur de kommer ind. Det betyder at de ikke kan angribe eller bruge evner som kræver de tapper. Men de kan godt blokerer når der er din modstanders tur.
  • Creatures kan have en række forskellige evner, som ‘flying’, ‘vigilance’ eller ‘trample’ som der kommer mere om senere.
2.7 Forstå hvordan *planeswalkers* bruges

En planeswalker er en kraftfuld allieret, lidt som et creature på steroider. De er sjældne og de ses ikke i alle spil, da de ændre på visse af de fundamentale elementer i spillets gang.

  • Enhver planeswalker kommer med et bestemt antal *loyalty* tællere, som står nederst til højre på kortet. Symbolet “+X” betyder put X loylitets tællere på kortet når du aktiverer denne evne, og “-X” betyder fjern X tællere når du aktiverer den evne. Disse evner kan kun aktiveres når du kan spille et sorcery kort, og kun en gang per tur.
  • Planeswalkere kan blive angrebet af modstanderens creature og magier. Du kan ligeledes blokerer med din planeswalker. Hvis din modspiller skader din planeswaleker, fjernes tilsvarende antal tællere fra denne. Går planeswalkeren på 0, er den død og skal på din gravplads.

Link til næste afsnit: DEL 3: FORSTÅ SPILLETS GANG