Del 1: Grundlaget
1.1 Vælg spillere:
MTG spilles af to eller flere spiller, men typisk med to, der spiller mod hinanden. Det er muligt at spille spil med flere modspillere, men det mest almindelig måde at spille på, er mod en enlig modstander.
1.2 Saml dit “deck”
Dit “deck” er din hær, det er her dine væsener, dit arsenal. I et “constructed deck”, et deck som du kan spille mod dine venner i uformelle rammer, er der normalt et 60-korts minimum, uden maximum. Ofte vælger folk at holde deres deck på 60 kort, således at der er chance for at trække det kort som de gerne vil have.
- I visse turneringer, spilles der med et “limited deck”, som minimum har 40 kort, men uden øvre grænse
- Spillerens 60- eller 40-korts deck, bliver omtalt som biblioteket (library)
1.3 Når et spil startes, trækker hver spiller 7 kort fra deres bibliotek
Disse syv kort, udgør spilleres hånd. Ved begyndelsen af hver tur, trækker spilleren et kort som tilføjes til vedkommendes hånd.
- Når et spiller “discards” (kasserer) et kort, spiller et kort, eller når et væsen dør eller en magi ødelægges, placeres dette kort i spilleres gravplads (eng. graveyard). Denne gravplads er en forside-op bunke, som typisk placeres ved siden af biblioteksbunden (som har bagsiden op)
1.4 Hver spiller starter med 20 livspoint (eller bare 20 liv).
Gennem spillet kan en spiller miste eller vinde liv, og generelt set, så er det bedre at have et højt antal livspoint, end et lavt antal.
- Spillerne giver “skade” til både væsener og hinanden. Og skaden kommer fra enten væsener eller magier. Skaden er målt udfra det antal point den fratrækker.
- Hvis spiller et giver 4 skade til spiller to, mister spiller to 4 liv. Hvis spiller to havde 20 liv da runden startede har vedkommende nu 16 i stedet. (20 – 4 = 16)
1.5 Undgå de tre måder man kan tabe op.
En spiller taber spiller, når spilleren mister alle sine livspoint, når spillerens bibliotek er tomt, og spilleren derfor ikke kan trække sit kort, eller når spilleren har 10 gift-markører.
- Når en spillers livspoint er 0 eller derunder, har spilleren tabt, eller
- når, det i en turs begyndelse, ikke er muligt at trække et kort fra biblioteket, har spilleren tabt, eller
- når en spiller har fået 10 gift-markører, har spilleren tabt
1.6 Inkluder forskellige farver i dit deck.
Hvid, Blå, Sort, Rød og Grøn.
- Hvid er farven for beskyttelse og orden. Hvids symbol er en hvid kugle (eng. white orb). Hvids styrke er at samle en hær af små væsener og i fællesskab lade dem blive stærke, genererer liv (eng. life-gain), reducerer modstanderens væseners styrke eller “udligne” ved at tømme bordet for kort.
- Blå er farven for bedrag og intellekt. Blås symbol er en blå vanddråbe. Blås styrke er at trække kort, overtage kontrollen over modstanderes væsener, “countering” eller omdirigerer modstanderens magier og “flying” (væsener der flyver, og dermed ikke kan blokeres af væsener uden flying eller reach)
- Sort er farven for forrådnelse og død. Sorts symbol er et sort dødningehoved. Sorts styrke er at ødelægge væsener, tvinge modstanderen til at afgive kort, få modspilleren til at miste liv og at få egne væsener tilbage fra gravpladsen
- Rød er farven for raseri og kaos. Røds symbol er en rød indkugle. Røds styrke er at ofre ressourcer mod at få stor styrke, afgive direkte skade til spillere og væsener og ødelægge artifakter og lande.
- Grøn er farven for liv og natur. Grøns symbol er et grønt træ. Grøns styrke er store væsener med “trample” (muligheden for at lade skade gå videre til modspiller), evnen til at genskabe væsener, eller få dem tilbage fra gravpladsen samt at få land hurtigt.